ARVOSTELU | Skin Deep

// Pöhkö immersiosimulaattori lähestyy hiippailupelaamista slapstick-koheltamisen kautta ja on vahva osoitus tiiviinä pidetyn pelisuunnittelun mahdollisuuksista.

Kissoja?

Niitä löytyy! Skin Deepissä pelaaja ottaa harteilleen ”vakuutuskommandon” roolin, jonka tarkoituksena on pelastaa avaruuspiraattien kaappaamaksi säännöllisesti joutuvia katteja, jotka ovat vastuussa pelimaailman moninaisten avaruusalusten miehittämisestä – sekä lukuisten sähköpostien lähettämisestä! Taustalla etenee samalla hölmösti kehystetty tarina kostosta ja itsetutkiskelusta, mikä kulttikehittäjä Blendo Gamesille ominaisesti on kerrottu pelkistetyllä mutta iskevällä tyylillä.

Avaruusaluksia?

Pelin varsinaisiksi tähdiksi osoittautuvat sen kentät, joiden virkaa hoitavat tiiviiksi leikkikentiksi suunnitellut erilaiset avaruusalukset. Kukin alus on periaatteessa aina oma pulmakokonaisuutensa, joiden pariin päähenkilö Nina Pasadena sukeltaa niinkin alivarusteutuneena, että mahdollisilta lasinsiruilta suojaavat kengätkin ovat jääneet kotiin. Kissojen pelastamisessa tärkeiden työkalujen virkaa ajavat siis kaikki käsien ulottuvilla olevat hyötyesineet, kuten pippuri, saippua ja tulenarka deodorantti. Ikkunoitakin voi särkeä, sillä avaruustyhjiöön imeytyminen ei ole Ninalle ongelma tämän kolmannen keuhkon vuoksi (älkää kysykö).

Avaruusaluksilla pulmailu ei keskity puhtaasti edes vain niitä partioivien avaruuspiraattien jallittamiseen, sillä ympäriinsä liikkuminen itsessään on myös oma haasteensa. Ovet ja avaruusaluksien erilaiset ominaisuudet, kuten roskakuilut ja ilmastointihormit, ovat työtehtävien alussa usein lukittuina ja usuttavat pelaajaa pitämään silmällä erilaisia aluksiin ripoteltuja viestejä ja muita yksityiskohtia sulkutilanteiden ratkaisemiseksi. Valppaus alusten tutkailussa toki muutenkin kannattaa, sillä kuhunkin kenttään on jemmattu aina omat pienet vapaaehtoiset salaisuutensa löytäjäänsä ilahduttamaan.

Koheltamista?

Erityisen riemastuttavaksi Skin Deepin pelaamisen tekee Blendo Gamesin tapa suhtautua pelin toimintaan. Vakuutuskommandon roolissa pelaaja on samanaikaisesti sekä sulavasti ympäriinsä liikkuva ninja että myös täysi koheltaja. Ninjamaisuudet tulevat ilmi sujuvissa peruskontrolleissa, jotka mahdollistavat, että paikasta toiseen kulkeminen on tehty vaivattomaksi tavalla, joka ei tule missään vaiheessa avaruuspiraattien kukistamisen tielle. Erilaisten esineiden ja varusteiden hyödyntäminen on kuitenkin aina tarkoituksellisesti oma pieni haasteensa, joka voi räjähtää Ninan omille kasvoille sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Hätiköiden käytetty saippua on esimerkiksi liukas ansa niin vihollisille kuin pelaajalle. Jopa turvalliselta aluksi vaikuttavat ilmastointikanavat paljastavat omat vaaransa, kun niiden pölyisyys saa liian pitkään hormeissa piileskelevän sankarin aivastamaan ja jättämään tämän alttiiksi koko tuuletusärjestelmän kertalaakista tulella puhdistaville turvallisuustoimille.

Avaruuspiraatit on muutenkin suunniteltu uhaksi, josta ei ole edes mahdollista päästä täysin eroon vain suoraan väkivaltaan luottamalla. Ensinnäkin pääosa Ninalla käytössä olevista esineistä on suunniteltu nimenomaan hämäämään ja tainnuttamaan vastustajia. Tämä tarkoittaa, että kohteen viimeistelyksi Ninan on usein hypättävä tainnutetun vastustajansa niskaan ja ajettava tämä törmäämään kömpelösti ja äänekkäästi avaruusaluksien kalustoon, kunnes elämä lopulta jättää näiden ruumiin.

Vihollisten muodostama uhka ei jää vielä edes tähän, kiitos futuristisen vakuutusteknologian. Avaruuspiraattien päät on tehty irtautumaan nimittäin automaattisesti elinkelvottomista kehoista ja lentämään uuteen vararuumiiseen jatkamaan kissapelastusoperaatiota läpikäyvän Ninan jahtaamista. Vihollisia vastaan kamppailessa irtopäiden pyydystämisestä ja hävittämisestä täytyy jatkuvasti kantaa siis myös huolta. Tämä vaatii sekä oman rajatun inventaariotilan että avaruusaluksissa käytössä olevien erikoisominaisuuksien suunnitelmallista käyttöä kaiken muun hölmöilyn ohessa.

Paljon kaaosta siis pienessä paketissa?

Skin Deep on peli, jonka rajat ja säännöt tulevat jo varsin varhaisessa vaiheessa pelaajalle tutuiksi. Tiivisrakenteisina pidettyjen kenttien ohella esimerkiksi sen vihollistekoälyn mallinnus on jätetty suosiolla hyvin suoraviivaiseksi, joten illuusiota ei pääse syntymään mitenkään mahtipontisesta immersiosimulaattorista. Pääasiallisesti nämä puolet kääntyvät kuitenkin pelin eduksi. Simppeliksi jätetyt kehykset ovat mahdollistaneet, että pelialueita kansoittavat varusteet, esteet sekä tavoitteet ovat oikeasti huomiotaherättäviä erikoisuuksillaan ja houkuttelevat kokeilemaan pöhkömpiä ja kaoottisempiakin ratkaisuja kissojen pelastamiseksi. Valitettavinta lähinnä on, että pähkäilyn ja operaatioiden toteuttamisen ollessa näinkin metkaa ja sujuvaa, jää mielen syövereihin lopputekstien saapuessa kummittelemaan toive siitä, että Skin Deep olisi mennyt tarjonnaltaan vielä himpun verran pidemmälle kuin mitä sen kymmentuntisella tarinalla on nyt antaa.

Panu Saarenoja

4/5
4/5 – Mainio

Skin Deep
Kehittäjä: Blendo Games
Julkaisija: Annapurna Interactive
Alusta: Win
Julkaisupäivä: 30.4.2025

Lue Peliuutistoimiston arvosteluista lisää tästä.