ARVOSTELU | RoadCraft
// Mutaanjuuttumissimulaattoreiden uusin tulokas ottaa rennomman otteen selviytymisajeluun, mutta laajentaa konseptia myös uusiin kiinnostaviin suuntiin.
Laajemmin, monipuolisemmin ja helpommin?
RoadCraft on eräänlainen seuraaja venäläiskehittäjä Pavel Zahrebelnyin kulttipeli Sprintiresille ja sen aikoinaan alustamalle omalle ajopelaamisen aligenrelle. Sittemmin myös Saber Interactiven MudRunner– ja SnowRunner-peleillä laajentunut lajityyppi on tunnettu tähän asti erityisesti selviytymispohjaisesta huristelusta, jossa raskaita ajoneuvoja ohjastetaan hitaasti läpi hankalien olosuhteiden huolehtien niin kulkuvälineiden tasapainosta kuin näiden kunto- ja polttoainetilanteesta.
RoadCraft jatkaa Spintiresin perinnön vaalimista tarjoamalla jälleen runsaasti mahdollisuuksia jumiutua sekä kellahtaa kyljelleen haastavilla tieosuuksilla. Paljon on silti samalla muuttunut. Oleellisesti kyseessä on nyt ennen kaikkea peli infrastruktuureista, sillä se usuttaa tehtävillään ja tavoitteillaan pelaajan varsin kattaviin avustushommiin luonnonkatastrofien järisyttämille erilaisille alueille. Ympäriinsä ajelun ja erilaisten toimitushommien tekemisen lomassa pohtimaan päästäänkin paljon nyt myös tietöiden, siltojen rakentamisen ja sähkökaapelien vetämisen kaltaisia asioita. Ajoneuvojen vahingoittuminen ja bensan käyttö on samalla päätetty siivota kokonaan julkaisuversiosta pois, joskin puhetta on ollut, että ne saattaisivat palata myöhemmin mukaan päivitettävällä vaikeammalla pelitilalla.

Työtä vai fiilistelyä?
Virtaviivaistetumpi ajokokemus tuntuu RoadCraftissa perustellulta, sillä se auttaa tasapainottamaan sen muuten monipuolistettua suuntaa. Kuljetushommat ja ihan vain tutkimusretket kysyvät yhä keskittymistä ja malttia, sillä rujossa maastossa kulkeminen on sitä tehokkaampaa, mitä enemmän oman ajoneuvon kykyihin ja maaston erikoisuuksiin ymmärtää vain kiinnittää huomiota. Koska iso osa pelaamisajasta menee ajamisen lisäksi nyt myös erilaisten muiden työkoneiden siirtoon ja käyttöön, tekisivät polttoaineen kaltaiset huolenaiheet RoadCraftista helposti työlään tavalla, joka olisi omiaan lähinnä turhauttamaan.
Pelaamisesta ei ole edelleenkään haluttu tehdä silti liian lepsua. RoadCraftin tavoitteiden saavuttamiseen on ehdottomasti haviteltu mukaan yhä sitä terapeuttista monotonisuutta ja vaivannäköä, jonka parhaat simulaatiopelit pystyvät saavuttamaan jäljitellessään oikean elämän työntekoa. RoadCraft onnistuu tällä saralla kohtalaisesti. Huomasin toistuvasti innostuvani varsinkin mahdollisuuksista suunnitella reittejä ja tapoja, joilla erilaisia rakennusosia voisi parhaiten kuljettaa paikasta toiseen. Aina välillä väsymystä ei voinut silti välttää, sillä joskus esimerkiksi asioiden lastaus ja siirto saattaa vaatia juuri sen verran liikaa nostureiden ja pelin fysiikkamallin kanssa nysväämistä, että puuhastelusta irtoava mielihyvä rapistuu uupumukseksi.

Muutamia tehtäväosuuksia RoadCraft jopa automatisoi tällä kertaa pelaajan puolesta, mutta niidenkään kanssa vuorovaikuttaminen ei ole aina aktiviteetti siitä sujuvimmasta päästä. Erityisen paljon luvassa on varsinkin ajoreittien piirtämistä itsenäisesti ajavia apukuskeja varten. Kuskien tekoäly on kuitenkin juuri sen verran arvaamaton, että täydelliseltäkin tuntunut reittisuunnitelma saattaa mennä yllättäen pieleen kuskin päättäessä lähestyä käännöksiä ja töyssyjä rattijuopon valppaudella. Ongelmat eivät missään vaiheessa tuhoa pelikokemusta, mutta niitä on hankala olla harmittelematta pelissä, jossa asiat etenevät tarkoituksella jo muutenkin hitaahkolla tahdilla.
Näkyvätkö työn tulokset?
Selvästi paras osa RoadCraftia on sen toistuvasti aikaansaama tunne siitä, että pelaajan tekemällä työllä on merkitystä pelimaailmassa. Tämä ilmenee muutamin tavoin, sillä esimerkiksi ihan vain resurssien kuskaamiseen perustuva tehtävä voi onnistuessaan johtaa kokonaisen tulva-alueen vapautumiseen etenemisen estävästä vedestä. Totta kai pelaajan rakentamat konkreettiset sillat ja tiet jäävät myös pysyväksi osaksi ympäristöjä. Nämä eivät pelkästään auta muovaamaan alueita koko ajan vähän uudempaan ja pelaajan näköiseen suuntaan, vaan myös niiden mahdollistama sujuvampi liikkuminen on totta kai sekin tyydyttävä asia kokea. Noin muutenkin peli on visuaalisesti ilahduttavan mielenkiintoinen tarkkailla, sillä katastrofialueet näyttävät ja tuntuvat jännittävällä tavalla kovia kokeneelta.

RoadCraftillä piisaa tarjonnassaan tasapainoiteltavia asioita, mutta se selviää tehtävästään loppujen lopuksi mieluisan hyvin. Uusi infrastruktuureihin keskittyvä tyyli on tyydyttävä suunta lajityypille isosti juuri siksi, että kehittäjät ovat ymmärtäneet höllentää sen myötä otettaan muutamista raskaammista simulaatioelementeistä. Työläitä puoliaan RoadCraft ei silti täysin unohda, ja vaikka se ei onnistu tällä saralla aina aivan nappiin ratkaisuillaan, tarjoaa peli pohjimmiltaan taas innostavat puitteet fiilistellä virtuaalimuodossa raskaiden työajoneuvojen käyttöä.
Panu Saarenoja

RoadCraft
Kehittäjä: Saber Interactive
Julkaisija: Focus Entertainment
Alusta: PS5, XSX/S, Win
Julkaisupäivä: 20.5.2025
Lue Peliuutistoimiston arvosteluista lisää tästä.

