ARVOSTELU | Without a Dawn
// Suomalaiskehittäjä Jesse Makkonen laittaa kokeilullisemman vaihteen silmään vajaan tunnin mittaisella Without a Dawnilla, jonka visuaalinen tyyli on jo itsessään syy pelin läpäisyyn.
Kotimaista kauhua?
Without a Dawn on Distraintin kaltaisilla indiekauhupeleillä mainetta niittäneen Jesse Makkosen uusin luomus. Astetta seikkailullisempien aiempien teosten jälkeen uutuukainen on nyt tosin tiiviimmin kasaan laitettu lyhyt visual novel -kertomus, jonka tarina rauhattoman mielen kanssa painivasta naisesta kulkee eteenpäin tekstipalkkien läpi klikaten sekä muutamia valintatilanteita tutkaillen. Psykologiseen kauhuun nojaava juoni kykenee silti kouraisemaan yhä vatsanpohjasta, kiitos varsinkin tunnelmallisen onnistuneen visuaalisen ilmeen.

Silmissäni kohisee?
Peli tukeutuu ulkoasullaan ”pseudo-ASCII:ksi” kuvailtuun visuaaliseen tyyliin, jonka myötä tekstikerronnan rinnalla elävä kevyesti animoitu tarinakuvitus on tehty näyttämään kuin se rakentuisi alati taustalla ruksuttavista numero- ja kirjainrimpsuista. Merkkien olemassaoloon kuvituksen sisustassa ei sinällään tule aktiivisesti kiinnitettyä huomiota, mutta ratkaisu esittelee ilmeeseen kohisevan ja rosoisen kerroksen, joka imee tehokkaasti mukaan kertomukseen. Rosoisuuden myötä varsin yksinkertaisena pidetty kuvitus saa varsinkin kummasti lisää elinvoimaa taakseen, sillä se on omiaan aktivoimaan pelaajan mielikuvitusta ruudulla esitettävien asioiden tulkitsemiseksi ja selventämiseksi. Kohina on vuorostaan hyvin linjassa pelin kauhuteemojen kanssa sen kuvastaessa koko ajan muun muassa alituisen ahdistuksen aiheuttamaa mielen sumuisuutta.

Onko valinnoilla voimaa?
Interaktiivisuus on Without a Dawnissa vähäistä, mutta samalla selvästi myös harkiten tehty. Kevyen dialogipulman kautta pelaajalle huomioidaan varhain, ettei pelistä ole tarkoitettu vain passiivista kokemusta, vaan omalla osallisuudella on oma merkityksensä. Tämä pätee jopa myöhempiin valintatilanteisiin, joissa periaatteessa pelaajan tekemä valinta ei välttämättä välity ruudun tapahtumiin vaikuttavana asiana. Valinnan vaikutusten rajallisuuden kohtaaminen on kuitenkin sekin juuri osa tarinaa sen painottaessa kerronnassaan paljon tapaa, jolla ahdistus ja epävarmuus voivat sivuuttaa helposti loogisen pohdinnan tieltään.
Lyhyen pituudensa aikana Without a Dawn onnistuukin olemaan vetovoimainen alusta loppuun. Tyylikäs ja sujuvasti rytmitetty kerronta saavat lopussa jopa vähän toivomaan, ettei kokemus loppuisi välttämättä heti pisteeseen, johon se jää. Mikäli pelin parissa haluaa viettää enemmän aikaa, on mukaan ujutettu sentään kohtalaiset mahdollisuudet leikitellä esimerkiksi sen ASCII-ilmeen ja värimaailman kanssa pelitiedostoja muokkaamalla tai laajentamalla.
Panu Saarenoja

Without a Dawn
Kehittäjä/Julkaisija: Jesse Makkonen
Alusta: Win
Julkaisupäivä: 19.5.2025
Lue Peliuutistoimiston arvosteluista lisää tästä.

